arrow_drop_up arrow_drop_down

Webwinkels op de radar door Greetz

Webwinkels blijven terrein winnen. Voor het achtste jaar op rij groeit de omzet van webwinkels in Nederland. Volgens een recent rapport van het ING Economisch Bureau is een omzetstijging van 12% haalbaar in 2020. De omzetstijging is te danken aan het veranderende koopgedrag van consumenten.

Voor ondernemers is het starten van een webwinkel een aantrekkelijke optie vanwege de lage personeels-, toetredings-, uittredings- en huisvestingskosten. Dit brengt wel verborgen risico’s met zich mee. De Greetz-rechtzaak is hier een voorbeeld van.

Greetz is een succesvolle online webwinkel waar particulieren (gepersonaliseerde) wenskaarten en/of cadeaus kunnen bestellen en thuis laten bezorgen. De webwinkel is in 2004 opgezet en is inmiddels uitgegroeid tot hét online platform voor persoonlijke verassingen. Kort geleden werd Greetz door het Pensioenfonds Detailhandel aangeschreven vanwege de werkingssfeer die voor het detailhandel geldt. Op 23 december 2019 is de vonnis uitgesproken dat Greetz onder de werkingssfeer valt van detailhandel. De uitspraak

Greetz bevestigt angst pensioenfondsen

Wanneer sprake is van een fysieke winkel is het bijna vanzelfsprekend dat de winkel onder de  werkingssfeer van bedrijfstakpensioenfonds Detailhandel valt. Dit besef is bij ondernemers niet altijd aanwezig bij webwinkels die uitsluitend online actief zijn. Zo meende Greetz niet onder Detailhandel omdat het verkopen van materiële waren niet de insteek is van het bedrijf. Bij Greetz staat het gebaar en de beleving die gepaard gaat met een persoonlijke verrassing voorop en niet de producten die daarvoor worden aangeboden.

Ondanks deze statement heeft de rechter besloten dat de kernactiviteit van de webwinkel het verkopen van waren is. Dat de gepersonaliseerde waren voor klanten zelf niet verkoopbaar zijn verandert het besluit niet. Klanten bestellen namelijk een product via de website van Greetz, dat gedefinieerd kan worden als “te verhandelen goed of koopwaar”. De zaak omtrent Greetz heeft de grootste angst van pensioenfondsen bevestigt: er zijn succesvolle webshops op de markt die onterecht niet deelnemen aan een pensioenfonds. Desondanks heeft een werknemer alsnog recht op pensioen wanneer blijkt dat een werkgever aangesloten had moeten zijn bij een bepaald pensioenfonds, maar geen premie hiervoor heeft afgedragen. Om zulke doemscenario’s te voorkomen zijn pensioenfondsen de laatste tijd actiever met het aanschrijven van webshops.

Besef webwinkeliers creëren

De Greetz-rechtszaak heeft webwinkels op de radar van pensioenfondsen gezet. De werkingssfeer van detailhandel is ruim geformuleerd en heeft daarmee een groot bereik. Dit betekent dat ook nieuwe initiatieven van ondernemingen, zoals webwinkels, onder de werkingssfeer kunnen vallen.

Op basis van de Wet bpf 2000 kan het Pensioenfonds Detailhandel Greetz verplichten tot deelneming aan het pensioenfonds. In het ergste geval kan het pensioenfonds de premie met terugwerkende kracht opeisen. Om een soortgelijke situatie te voorkomen kunt u als webwinkeleigenaar een werkingssfeeronderzoek laten uitvoeren. Tijdens het werkingssfeeronderzoek onderzoeken deskundigen of uw webwinkel mogelijk tot een pensioenfonds behoort. Wanneer dit het geval is kunt u tijdig afspraken maken met het pensioenfonds om de schade te beperken. Dus heeft u een webwinkel of wilt u graag een webwinkel beginnen? Laat een werkingssfeeronderzoek uitvoeren en voorkom verrassingen!

 

Over de schrijver